Letter to Gavyn Davies - 24th October 2001 Page 1 of 5

Lord stoddart of Swindon Lord Harris of High Cross Lord Pearson of Rannoch
(Labour) (Independant) (Conservative)
Gavyn Davies, Esq.,
Chairman, BBC,
Portland Place,
London, W1.

24th October, 2001

h/w(- ey ——

BBC Coverage of EU Matters

The Prime Minister has indicated that a referendum on entry into European
Economic and Monetary Union may take place in this Parliament.

The BBC’s role in leading and informing the debate on ‘Europe’ in the run up to
this referendum will be crucial. But there is a serious question mark over the
BBC'’s style and method of reporting issues connected not only with the “Single
Currency” but also about Britain’s relationship with the European Union in
general. Independent professional research, commissioned by us from Minotaur
Media Tracking and carried out over the past two years, shows that the
Corporation’s coverage has been skewed and has limited the agenda of the debate
on the EU. This research, some of the most systematic ever mounted into the
Corporation’s output, consists of five studies over the last two years:

1. Reporting of the elections to the European Parliament on UK terrestrial
television services and BBC Radio 4: May 9, 1999 — June 6, 1999

2. The BBC and ‘Europe’: Today Survey May 22 — July 21, 2000
3. The BBC and ‘Europe’: Today Survey January 29 — February 3, 2001
4. BBC “Europe and Us” week Survey February 19 — 23, 2001

5. The BBC and ‘Europe’: coverage of the flagship BBC News
Programmes of the General Election 2001

The first four of these were brought to the attention of your predecessor and the
BBC'’s senior news personnel.

Their response, unfortunately, did the BBC little credit. It heightened our concern
that the clearly documented criticisms set out in the reports have only in the most
superficial of ways been taken on board by BBC news and current affairs editors
and presenters. Given the scale and the nature of the research we would have
expected them to have featured on the BBC Governors’ as well as the

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1226 Letter to Gavyn Davies 240c¢t2001.h... 09/01/2003



Letter to Gavyn Davies - 24th October 2001 Page 2 of 5

management’s agenda. We do not believe this to be the case.

The latest of the five reports, into coverage of the recent General Election,
confirms that the failings identified in the study of the European Elections still
persist.

A sample of the major problem areas raised by each of the Survey Reports
follows:

Survey 1 — Reporting of the elections to the European Parliament on UK
terrestrial television services and BBC Radio 4 (600 hours of coverage)

o The BBC, notwithstanding the contemporaneous Kosovo conflict, severely
limited coverage of the elections in terms of time and editorial prominence,
thereby failing to give the electorate insight into or understanding of the
issues involved.

o The BBC virtually ignored the existence of Euro-scepticism in the main
parties apart from the Conservatives. No Labour Euro-sceptic went on air at
all.

o The BBC gave the ‘pro-Euro Conservative Party’ a wildly disproportionate
prominence, dramatising and over-emphasising Tory splits, (effectively
discrediting/ undermining the Conservative Party and William Hague at the
time).

Survey 2 — The BBC and Europe: Today Survey May 22 — July 21, 2000

o The BBC was simplistic in attributing manufacturing problems in Britain
almost solely to the ‘“high value of the pound”, a politically-loaded and
inaccurate phrase used by Europhiles to support their case for the Euro. (The
pound was (and is) actually weak, standing at a 6-year low against the US
Dollar, in which 60% of our foreign trade is denominated. The Euro was
even weaker against all currencies, including the pound. So the problem of
those who export to the Eurozone is a “weak euro”, not a ‘strong pound’).

e The programme gave far more airtime to Europhile interviewees and
spokesmen than they gave to Euro-sceptics, especially during a debate over
the future of Nissan in the UK. While balance is not achieved solely by bean
counting, the range of Europhile voices and points of view was far greater
than that allocated to Euro-sceptics. The coverage was consequently skewed
against the range of Euro-sceptic opinion and argument.

Survey 3 - The BBC and Europe: Today Survey January 29 — February 3,
2001

o The series was billed as covering the case for UK withdrawal from the EU,
but only one person was allowed 35 seconds (live) to put that case, in some
30 minutes of coverage.

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1226 Letter to Gavyn Davies 240c¢t2001.h... 09/01/2003



Letter to Gavyn Davies - 24th October 2001 Page 3 of 5

e The programmes undermined the importance of a Today poll finding that
30% of Britons favoured withdrawal by limiting comment on it to those
politicians who wanted to minimise its importance. BBC correspondents
Gordon Carrera and Sarah Nelson concluded that the poll’s results should be
viewed with caution and that very few politicians shared similar views, but
they did not explore the ‘come out’ case at all.

o The language used by the presenters to describe withdrawal was emotive and
biased, indicating that those who espouse withdrawal will have real difficulty
obtaining an effective platform on any of the nation’s main arenas of
political debate. The Today programme remained centrally focused on the
views of the politicians at Westminster, and on this showing, seemed
incapable of moving outside them.

Survey 4 - BBC “Europe and Us” week Survey February 19 — 23, 2001

o The special programme Referendum Street (BBC1), which produced a ‘yes’
vote in a mock referendum, did not give viewers enough information to
decide whether the exercise had been fairly conducted or was likely to be
replicated in real circumstances. There was evidence from Theresa Villiers,
MEP, one of the pro-Pound team, that her team was not given access to as
many ‘“voters” as the pro-Euro canvassers. ie the programme was unfairly
rigged.

e The programme “Churchill the European” (BBC Radio 4) supported the
Europhile attempt to re-write history by making Churchill’s views part of
their case for a more powerful EU. The BBC did not examine this attempt
critically or make the listener aware of it in these terms.

e The Nicky Campbell Phone-in (Radio 5 Live) was heavily Europhile in its
tone, gave by far the majority of the airtime to Europhile speakers and was
not nearly critical enough of the issues involved.

Survey S — The BBC and Europe: coverage by flagship BBC News

programmes of the General Election 2001 (NB: Not yet seen by the BBC or

otherwise published)

e The BBC presented ‘Europe’ and the Euro mainly as issues affecting the
Tory Party alone rather than the Labour Party, let alone the Government or
the nation. Labour policies towards Europe were presented on all the
programmes tracked as being far less controversial than those of the Euro-
sceptic Tories - in line with the reported Labour aim of keeping ‘Europe’ and
the Euro off the main agenda. This indicated two things:

e 1) a continued editorial mindset of viewing the Euro-sceptic case largely
through the distorting prism of splits in the Conservative party which, in

turn, were treated with greater significance than they actually warranted.

e 2) a lack of due scepticism about the Government’s determination to keep

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1226 Letter to Gavyn Davies 240c¢t2001.h... 09/01/2003



Letter to Gavyn Davies - 24th October 2001 Page 4 of 5

‘Europe’ off the agenda (because of differences in policy between Brown
and Blair and because of the potential unpopularity of their policies).

o The BBC scarcely mentioned the possibility that there were problems within
the Labour party over polices towards the Euro — for example, the widely-
reported differences between Tony Blair and Gordon Brown over the timing
of joining, which were widely reported in the press. It failed to subject this to
anywhere near the same weight of analysis as the differences at play within
the Tory Party although the subjection of Government policy to scrutiny
should be of more importance than that of a weak opposition.

o The reports of chief political correspondent Andrew Marr — which involved a
new style of high-profile impressionistic commentary not previously seen
during a British election campaign — were unsatisfactory and skewed. They
repeatedly referred to Tory splits without giving viewers sufficient
information about the numbers of candidates who differed from the
manifesto party line and thus the true and limited importance of what was
involved. The picture he conveyed was that large numbers were dissenters.
But this was not the case. Mr Marr emphasised this story to the exclusion of
other dimensions of the debate about Europe. This approach was picked up
and repeated by other BBC correspondents in all areas of the output
analysed.

o Jeremy Paxman, officially the BBC’s main interviewer during the campaign,
gave both Conservative and Labour ministers such as Robin Cook a tough
time over ‘European’ issues but he was, in general, tougher on
Conservatives, particularly William Hague, Andrew Lansley and Tim
Collins.

e The Today programme embarked on an extensive and dramatised hunt for
Tory “dissidents” - Euro-sceptics on one side and Europhiles on the other —
while failing to pin down Labour ministers on important areas of policy
towards ‘Europe’. In addition, the impact of the programme’s treatment of
the tax harmonisation row on May 23 was mainly to undermine Tory claims
without sufficient regard to their arguments.

e On PM, there were 11 separate reports about Tory problems on Europe,
including one about the alleged “deafening silence” of the Europhiles and
claims that the party was on the “loony xenophobic right”. But there was
next to no consideration of Labour policies. This amounted to a heavily
disproportionate focus in this programme strand on Tory problems. And
when there was an opportunity to nail a Labour minister over the Tory
claims about the high cost of joining the Euro, the presenter let him off the
hook.

e The BBC dealt with Euro-sceptic issues such as withdrawal almost
exclusively in terms of their likely impact on Tory splits. There was only
minimal analysis of their existence in and effect on other parties. Only one
Labour Euro-sceptic, Austin Mitchell, was interviewed in the entire coverage

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1226 Letter to Gavyn Davies 240c¢t2001.h... 09/01/2003



Letter to Gavyn Davies - 24th October 2001 Page 5 of 5

analysed. Very few Euro-sceptics were interviewed at all during the
campaign, other than those from the Conservative Party and UKIP itself.

These findings amount to a catalogue of distortion and misrepresentation. At a
time when the powers of the BBC Governors are being called into question, it is
vital that total clarity and transparency should be achieved in your response to this
research, raising as it does serious doubts about the BBC’s impartiality in a crucial
area of news coverage.

Our experience has been that, while we have met with a degree of responsiveness
to some of the issues raised, there is still a fundamental unwillingness to deal with
the most important points. This has extremely disturbing implications for the
democratic process and the BBC’s role in it, particularly with plans for a
referendum in progress. We would therefore urgently request that you, the
Director General and the Governors themselves consider in full the reports of
Minotaur Media Tracking and that you institute a process to reform the editorial
mindset in BBC News and Current Affairs as to how they deal with ‘Europe’ and
the issues involved.

To assist this process, Minotaur Media Tracking would welcome the opportunity
to present the key points of its findings to you and the Governors, and to answer
any questions which you or they may have.

We look forward to hearing from you.

Yours sincerely,

/ I !
E_,ﬁ_,v;&h 3[,— { {-’Uf‘u MPB‘{{_\

Lord Pearson of Rannoch

Global Britain, Hope House, 45 Great Peter Street, London SWIP 3LT
Telephone: 0207 233 4443 Fax: 0207 233 4446
e-mail: nicci@globalbritain.org website: globalbritain.org

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1226 Letter to Gavyn Davies 240c¢t2001.h... 09/01/2003



