
 The BBC and Europe Executive Summary

  

The BBC and Europe 

Executive summary 

The aim of the survey was to examine whether on Today, its flagship news and current affairs 
programme, the BBC was meeting its remit of providing balanced and impartial coverage of 
controversial matters relating to Britain’s membership of the EU. 

The nine-week survey period was chosen at random, but it covered several important European-related 
stories, including the Feira summit, the French take over of the Presidency, and with it, reports of the 
development of a two-speed Europe; the Conservative push to develop a “save the Pound campaign”; 
growing reports of a Cabinet rift on Euro policy; claims by Nissan and others that the “high value of 
the Pound” was hitting manufacturing industry, with linked calls from the Pro-Euro-camp for urgent 
entry of EMU; and a series of “leaked memos” suggesting that although inward investment was at
record levels, Britain being outside the Euro was damaging to long-term investment prospects.  

The survey recorded, logged and analysed the 54 editions of the Today programme from May 22-July 
21, amounting to 153 hours. Running logs of the programme were kept, listing topics and time of
transmission. Some 250 items directly involving membership of the EU were noted and transcribed. In 
addition, a daily analysis of the programme output was maintained. It included what national 
newspapers were covering on Europe, and evaluated issues related to impartiality and balance
interview by interview. This amounts to more than 1,000 pages of records, all of which are available 
on CD.  

The main findings of the report were summarised in a 23-page report covering the most important 
journalistic issues raised by the survey. The report is supported by appended day logs. Minotaur Media
Tracking also carried out three analytical tests:  

1. To break down programme content by news topic, divided into Home, World, Europe, Science, 
Art and Transport. This found that coverage of Europe—related issues amounted to 9% of 
programme output. This was below the amount devoted to Science and World events, and,
linked with points raised below about low levels in some areas of European coverage, is 
flagged as a matter for concern.  

2. To establish the number of speakers who were Pro-Euro, Euro-sceptic and neutral in issues 
related to the European debate (see below) . This found a 2.5:1 ratio (87 to 34) in favour of the 
Pro-Euro camp, a figure which Minotaur Media Tracking found difficult to understand, given 
the need for balance. 

3. To check whether European items were being delivered the same pace of delivery as others. A 
timed survey of 30 reports found that EU-related stories were delivered at an average of 191 
words per minute , compared with the average of 175 words per minute for Science reports 
(which had similar problems of complexity), 169 words per minute on World news and 185 on 
Home news. This discrepancy, it was felt, warranted investigation, as it indicated that the speed 
of delivery might mar the clarity, of European items, as they often dealt with complex concepts 
(such as the Schengen agreement) .  

Volume of Coverage: Minotaur Media Tracking concluded that, during the period as a whole, many 
important issues had not been tackled in as much depth as might have been expected. For example at
the Feira EU Summit, the programme did not come to grips with the agenda sufficiently to convey to 
listeners the range and importance of what was going on. The danger was that listeners were not fully
informed about important topics relating to the development of the EU and its powers, and of Britain’s 
relationship to that development from the differing political perspectives. Coverage was subsumed by 
football hooliganism at Euro 2000, an important breaking story, but nonetheless arguably not as 
important in the longer term as main issues which were on the agenda and covered by the national 
press but which Today scarcely mentioned or came to grips with. The overview correspondent report
suggested that the main event had been “ a victory” over the Withholding Tax”, along with one 
paragraph that suggested that the main decisions had been left to the summit at Nice in December on 

Page 1 of 3The BBC and Europe

10/01/2003http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1189_The%20BBC%20AND%20Europe%2...



 

January. There were no interviews with Euro-sceptics during the days of the summit, and the main
wrap up interview with Robin Cook, saw him making – virtually without challenge - a number of 
surprising claims painting the conclusion in a positive light. This would have been perhaps more
justifiable if there had been opposing views in the programme, but there were not.  

The report also highlighted in this category that, with another important Europe story - the possibility 
of the development of a two-speed Europe, following the Franco-German summit of June 9 - the
coverage came mainly from through an interview with the German ambassador in London, a source 
unlikely to give anything but a guarded and one-sided view of developments. 

Speakers 
Balance in journalism is not achieved through simplistic counting of the pros and antis in a debate.
But, given the controversial nature of the issues being discussed on Europe, Minotaur Media Tracking 
found the breakdown of the number of speakers over the period as a whole – 87 from the Pro-Euro
camp (including EU Commissioners and spokespeople). with 34 Euro-sceptics and 18 “neutral” hard
to explain or understand. Analysis of periods of related topics central to the European debate – for 
example the Nissan call to enter the Euro claims and the leaked memo stories about damage being 
caused to inward investment because the UK was outside the Euro between June 30 and July 7 –
showed similar imbalance, with a total of 15 Pro Euro speakers to 7 Euro-sceptics and four neutral. It
seems that here, although part of the coverage was to establish whether the Pro-Euro side was split on 
the speed of entry, Today did not take into account adequately the Euro-sceptic perspective. It was
also noted that while the story from Nissan claiming that jobs could be at risk was elevated high in the
bulletins, nowhere on the programme was it spelled out or elicited from interviewees that the record 
inward investment figures may have led to the creation of up to 50,000 jobs in the UK. And claims 
from prominent Pro-Euro speakers that “millions of jobs” might be at risk, went almost without 
challenge from Today’s interviewers. 

The “high value of the Pound” Minotaur Media Tracking noted that while the adoption of shorthand 
is required to explain some stories, the choice of the phrase “the high value of the Pound” – as
defining Britain’s difficulties in selling to some markets because of the level of exchange rate – caused 
problems with balance. The main one was that Pro-Euro figures such as Kenneth Clarke, Sir Len 
Jackson and senior Labour figures blamed problems in manufacturing industry directly on the “high 
value of the Pound”, and, in turn, used this as the basis for their argument that the UK should join the 
EMU sooner rather than later. By contrast, Euro-sceptics such as Michael Portillo blamed
manufacturing industry’s woes on the “weak Euro” and on his part, claimed that this was a defining 
reason not to join the Single Currency. Against this politically loaded background, the evidence in the 
report underlines that Today used “high value of the Pound” too indiscriminately and did not
sufficiently allow into play the Euro-sceptic perspective on the problem. This was particularly evident
during the Nissan story, during the subsequent leaked memo claims and counter-claims, and by the 
treatment of a series of decisions by steelmaker Corus to reduce its UK workforce.  

The report also mentioned other problems: 

Structural: Some items covering the Euro-sceptic perspective were treated early in the programme,
while the countervailing interviews or treatments came at peak time. This occurred, for example, on
June 3, during the coverage of the memo warning of a meltdown in UK investment from Japan unless 
we joined the Euro. Three interviews agreeing with the viewpoint were broadcast during peak time 
(defined as between 7am-9am), while an important “balancing” perspective, from a Japanese analyst 
who contended that many more factors other than the Euro were in play, went out only during the 
business news at 6.17am.  

Complexity: The programme failed to explain adequately some issues and, by trying to cover too 
much ground in short interviews, sometimes only succeeded in confusing matters. This happened, for 
example, on May 29, in attempting to explain the adoption of a new cross-border treaty with France 
and its relationship with the Schengen agreement. Problems arose when Today then brought the wider
constitutional implications of the Schengen Agreement into the debate, namely the parts of the accord 
which have removed border controls amongst the signatory countries. Listeners were being told on the 
one hand about new, tougher measures to curb illegal immigration, on the other that there were
possibilities that Britain’s border controls could be removed completely. Here then, were three 
separate issues, each deserving of their own coverage, placed together in such a way as to make each 
of them virtually unintelligible. 

Missed topics: Coverage during the period – while examining, for example, important issues such as 
the Danish Referendum on the Euro and Austria’s attempts to have sanctions removed, did not cover

Page 2 of 3The BBC and Europe

10/01/2003http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1189_The%20BBC%20AND%20Europe%2...



directly many important topics such as moves towards a common defence policy, and Corpus Juris,
even though there were pegs and reasons to do so. The number of speakers from outside the UK –
except from the Commission itself - was extremely limited.  

Other concerns raised by the report included interviewers sometimes attempting to push an interview
along pre-determined courses, as happened when Sue MacGregor asked the same question of a Nissan
spokesman three times when he had answered affirmatively in the way he wanted on the first 
occasion; and an apparent readiness to associate the word “barmy” or “extremist” with the Euro-
sceptic case (with no corresponding adjective to describe the views of the more extreme Pro-Euro
speakers, such as Sir Ken Jackson). 

 

  

Related Documents:  

The BBC and Europe - TODAY survey: May 22 – July 21, 2000  
Preliminary findings, Conducted by Minotaur Media Tracking for Global Britain 

Appendix 1 - List of Speakers 

Appendix 2 - Breakdown of content on Today program 

Letter from Malcolm Pearson to Sir Christopher Bland, Chairman of the BBC, 28th September 
2000, (Draft) 

Page 3 of 3The BBC and Europe

10/01/2003http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1189_The%20BBC%20AND%20Europe%2...


