Sir Robin Biggam Page 1 of 6

Sir Robin Biggam
Chairman,
Independent Television Commission,

31-33 Foley Street,

London, W1P 7LB. 20th January, 2000

Dear Sir Robin,

Minotaur Media Tracking’s Report of the ITC Licensees’ national news coverage of
the European Election — 9" May 1999 — 12" June 1999

Thank you for your reply of 12thy anuary 2000 to our letter of 16t July 1999, with which
we enclosed the Minotaur Report as above. Thank you, too, for passing on the responses
of ITN, Channel Four and Channel Five and GMTV.

We welcome your (somewhat reluctant) acknowledgement of the report’s findings:

o that the overall volume of coverage was too low and should be more in future
elections

« that there was too little coverage of the minority parties.

We attach Minotaur’s response to the remainder of your comments. It points to a number
of unresolved issues which should be of concern to you as the independent watchdog of
ITV’s programme standards and which we submit do require further consideration by
you.

For our part, we cannot accept your suggestion that the authors’ methodology was
flawed. The 600 hours of broadcasting upon which their conclusions are based are
recorded, transcribed and analysed. They are available for any researchers to examine.

Your licensees seem to be blissfully unaware that about half the British people now
appear to favour leaving the EU altogether, and that there are sound economic and
political arguments for the UK to stand alone or to join an expanded NAFTA. (More than
60% appear to be against abolishing the pound and joining EMU). Yet, given your
treatment of UKIP, this wider perspective was simply not examined during your

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1132 Sir Robin Biggam 19th January 200... 10/01/2003



Sir Robin Biggam Page 2 of 6

coverage of the Euro-elections.

This Euro-sceptic attitude from so many of the British people is understandable when one
considers recent research which suggests that only 10% of our economic activity may be
involved with the EU (declining and in deficit), with a further 10% being involved with
the rest of the world (increasing and in surplus), and the remaining 80% taking place
within the UK itself. We enclose a recent Global Britain summary of this (and we note

that Anatole Kaletsky has reached the same conclusion — see The Times, 7th

1999).

September

We also enclose our recent analysis of opinion polls in this country, which we hope you

will find enlightening, and a Daily Telegraph article of 315 December 1999, which we
know to be accurate, which reports the US International Trade Commission’s enquiry
into the possible advantages of the UK leaving the EU and joining an expanded NAFTA.
If your licensees’ coverage of the European issue is to be genuinely ‘wide-ranging’ — let
alone ‘impartial or fair’ — we would have thought that they would give these questions a
serious airing with knowledgeable protagonists. Yet, as far as we are aware, you have
never done so and, as far as we can judge from your letter, you have no intention of
doing so.

The Minotaur survey contains a new and substantive body of material about broadcast
news output, which should be a welcome contribution to the debate about broadcasting
standards. It is regrettable that you have chosen not to discuss it further. We hope you
will reconsider this decision.

In his letter of 14 December 1999 (a copy of which you were sent), we were reminded
by the Secretary of State for Culture, Media and Sport that the Broadcasting Standards
Commission is empowered to consider issues of fairness in programming. We are
therefore sending our file to the Commission and to some of the other parties who were
clearly damaged by your coverage of last year’s European elections.

Yours sincerely,

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1132 Sir Robin Biggam 19th January 200... 10/01/2003



Sir Robin Biggam Page 3 of 6

Lord Stoddart of Swindon (Labour)
Lord Harris of High Cross (Independent)

Lord Pearson of Rannoch (Conservative)

Minotaur Media Tracking

Tel: 01273 734852 Fax: 01273 323373

Response to the Sir Robin Biggam, Chairman of the Independent

Television Commission’s letter, of 12 January 2000

ITV’S NATIONAL NEWS COVERAGE OF THE

EUROPEAN ELECTIONS, 9TH MAY - 12TH JUNE 1999

1. Methodology

Our methodology was overt; the transcripts are available to you or any other researchers who care to
look at them.

Over the five-week period of the elections all terrestrial news programming was listened to, recorded
and logged, beginning on May 9th - the day widely accepted in Europe as the start of the election
period and clearly the most appropriate day therefore to begin this election study.

Any item concerning Europe was transcribed and timed. Quantification of timings of items was
based on the news producers’ standard estimate of 140 words per min and was computed
accordingly.

We followed a clear tradition of empirical social science research - analysis based on close
observation and record. We described and analysed editorial angles and developments over time
from a complete and comprehensive set of transcripts.. The report comprised case study material
drawn from these of a detailed and systematic form reflecting the main patterns to emerge. To have
"codified" this material would have been to obscure rather than elucidate it.

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1132 Sir Robin Biggam 19th January 200... 10/01/2003



Sir Robin Biggam Page 4 of 6

Interviewer, reporters, commentators and interviewees were identified and listed - what was open to
quantification was quantified.

2. The Premise underlying the research

We are concerned about ITN’s criticism of the premise underlying our survey. They suggest that
‘Europe’ and ‘European’ issues were of no concern to the British public during this period. They
base this on MORI evidence. We were not aware that MORI polls determined news values and
believe that political and broadcast commentators as well as news journalists would be shocked to
find they do. However our reading of MORI polls was different, showing ‘Europe’ to be second only
to Health as a concern of the British People. Indeed, a MORI poll at the end of October 1999 found
‘Europe’ to be the most important issue facing Britain today (22%) ahead of the National Health
Service/ Hospitals (14%) in second place. We shall be investigating this further.

3. Academic Comparisons

There have been no recent comparable studies of this order. The Glasgow University Media Group
has not published for some time. We would welcome any comparisons and conclusions the ITC
Head of Research would care to draw between this and previous studies bearing in mind that the
broadcasting environment has changed dramatically in recent years - as has European Union and its
political significance for Britain since the Maastricht and Amsterdam Treaties.

4. Discrepancies in item tallies

We are concerned by the lack of detail provided by the broadcasters to substantiate their very
different tallies or counts of items broadcast on the elections and would like to see these items listed
and dated to compare with our own clear listing of items in the report made available to you. We
look forward to receiving this information.

We also refute Channel 5’s contention that we only analysed half their output. We reiterate that we
recorded, logged and transcribed, where relevant, Channel 5’s substantive news programme output -
two main daily news programmes, 1 pm and 6pm.

5. Channel Four’s Powerhouse

As the report made clear it was the broadcasters’ public service obligations with respect to news
programming that were under scrutiny - not documentary or magazine programmes.

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1132 Sir Robin Biggam 19th January 200... 10/01/2003



Sir Robin Biggam Page 5 of 6

6. ITV’s Dimbleby Programme

The report documented that speakers from the three largest parties participated - this is not at issue.
Your response does not address the real issue of balance. The candidates from the different parties
were not treated equally or equably in relation to balance during an election period - contrast the
interviews between Redwood and Ashdown in which the former was challenged strongly over
Europe while the latter had to actually ask to be questioned about the election.

7. Channel Four News

Careful reading of the Channel Four News transcripts and particularly viewing the tapes does, as the
Report asserts, place a serious question mark on Channel Four News’ approach to election reporting
and on its even handed-ness. The transcripts reveal Jon Snow to be uneven in his treatment of the
parties. The ITC’s reply and Channel Four’s response does not answer the questions we raise on
pages 19 and 20 of our report and ignores our observation that only one Euro-sceptic featured in the
entire report.

8. ITN Coverage

We find it hard to see how you have arrived at your judgement that Jo Andrews’ comments were
dispassionate. Her wording was, at the very best, clumsy.

9. The Pro-Euro Conservatives

We did not doubt that the emergence of the Pro-Euro Conservative Party was a newsworthy event.
What we questioned was the prominence given to the alleged split and to the spokesmen for the
Pro-Euro Conservative Party who were featured alongside Conservative Party spokesmen as if of
equal importance. The fact that they did not gain a seat was not an issue of "disappointment" to that
party but it was an error of news judgement that they received disproportionate news coverage.

Channel Four’s contention, and your acceptance of it, that there were no comparable splits in the
Labour Party is difficult to understand. It implies a lack of awareness of the Eurosceptic movement
within the Labour Party and from the left in general. Prominent figures in the Labour Party (of
comparable stature to Kenneth Clarke and Michael Heseltine) have made their "eurosceptic"
differences from the government well known. The election period also saw breakaway Labour MEP
candidates; a row over the demotion of a Eurosceptic Labour MEP who went independent and the re-
emergence of Arthur Scargill’s party.

10. Representation of the People Act, section 93

We understand, as do the BBC, that although the Act is not formally in force during the European
Election period, a convention exists whereby broadcasters apply the principle of the act. We note
with interest that the ITC does not believe that ITV news provision falls within this provision.

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1132 Sir Robin Biggam 19th January 200... 10/01/2003



Sir Robin Biggam Page 6 of 6

11. Conclusion

We are disappointed by the ITC response and it’s failure to explore with us the contradictory claims
made by the broadcasters. We are curious as to what independent information the ITC had to inform
its judgement - had the Commission or its officers monitored this election? More importantly,

without our report would the members of the Commission have undertaken any questioning of the
commercial terrestrial news programmes during this period?

David Keighley

Kathy Gyngell 18th January 2000

http://www.globalbritain.org/Docs/MW/1132 Sir Robin Biggam 19th January 200... 10/01/2003



