
 

GLOBAL BRITAIN 

in the wider world

 

  

   

Press Reports 
of the Minotaur broadcasting survey 

 

See also below 

Biased Today ... by Janet Daley, The Daily Telegraph, July 20, 1999 

   

THE SUNDAY TELEGRAPH, July 18, 1999 
  

Broadcasters 'show pro-Euro 
bias' 

BROADCASTERS are accused of being politically biased in favour of 
European federalism in a detailed analysis of programming to be 
presented to the chairmen of the BBC and Independent Television 
Commission this week. In an independent study that will fuel the debate 
about BBC impartiality, research into more than 600 hours of news 
coverage during last month's European Parliament elections shows that 
Euro-sceptic opinions were given far less airtime than those supporting 
closer links with the European Union.  

The BBC and other terrestrial television channels were also guilty of 
minimising the importance of the poll by devoting less than three per 
cent of news programming to the campaign and European issues, claims 
the study which was commissioned by a cross-party research group.  

When the report is presented tomorrow, Sir Christopher Bland, the 
chairman of the BBC, and Sir Robin Biggam, his counterpart at the ITC, 
will be told that their organisations are failing in their duty to provide 
balanced and impartial news.  

Researchers were commissioned by Global Britain, a Euro-sceptic group 
of peers, academics, businessmen and journalists launched last October 
to stimulate debate about Britain's relations with the EU. The researchers 
from Minotaur Media Tracking monitored all news output in the five 
weeks until June 13, three days after the poll, on BBC television, ITV, 
Channel 4 and Channel 5 and on BBC Radio 4's Today programme, 
documenting examples of bias on most programmes.  

Page 1 of 5Global Britain | Broadcasting Survey: Press

10/01/2003http://www.globalbritain.org/press.htm



 

Analysis of coverage of the main parties showed that stories about the 
Conservatives concentrated on splits. In contrast, items on Labour made 
no mention of Euro-sceptic opinion within the party. Among smaller 
parties, the Pro-Euro Conservative Party, which won 1.3 per cent in the 
poll and no seats, was given far greater prominence than the UK 
Independence Party, which won 7.7 per cent and three seats, the report 
said.  

Programmes consistently favoured interviews with figures who favoured 
European integration. In one example, the BBC's On The Record 
political programme featured five interviews with politicians identified 
as favouring greater integration - Romano Prodi, Margaret Beckett, 
Paddy Ashdown, Jack Cunningham and Sir Leon Brittan - and just one 
Euro-sceptic, William Hague.  

The researchers also kept a detailed log of the airtime given to the 
elections during 435 television news programmes and 175 radio 
broadcasts. Just five hours out of a total of 375 hours of terrestrial 
television programmes were devoted to the elections, which has been 
criticised as inadequate even at a time when the war in Kosovo was 
dominating the headlines.  

BBC television news carried a total of 25 items on the elections, of a 
maximum two and half minutes long, a total of 2.5 per cent of total news 
broadcast time, the survey found. ITV news, provided by ITN, 
transmitted just nine items, amounting to less than two per cent of its 
output.  

Channel 4 came in for even more criticism, after carrying just six items 
about the election on its flagship bulletin, Channel 4 News. The report 
said: "Jon Snow, the main presenter, appeared at times flippant in some 
of his treatment of the election issues." GMTV and Channel 5 were 
accused of virtually ignoring the elections.  

The report said producers appeared to have decided at the outset that the 
election, which had a record low turnout of 23 per cent, was not 
important to voters. Several items were devoted to the size of the ballot 
paper rather than the issues.  

Letters signed by the three founders of Global Britain - Lord Stoddart of 
Swindon, a Labour peer; Lord Harris of High Cross, an independent; and 
Lord Pearson of Rannoch, a Conservative - will be delivered to the BBC 
and ITC chairmen with copies of the report tomorrow.  

The letter to Sir Christopher Bland will say: "If this survey is accepted, it 
must follow that the BBC is failing to provide a news service which 
meets the corporation's stated objectives." The report will increase 
pressure on the BBC after years of criticism that it has a Left-wing bias.  

With concerns about impartiality heightened by the appointment of Greg 
Dyke, a prominent Labour supporter, as the BBC's director-general, the 
Conservatives have appointed their own media watchers.  

 

Page 2 of 5Global Britain | Broadcasting Survey: Press

10/01/2003http://www.globalbritain.org/press.htm



Yesterday, Lord Pearson told The Telegraph: "This clearly a breach of 
the Broadcasting Act and an outrageous abuse of the licence fee. There 
seems to be a culture in the BBC that assumes the European Union is 
wonderful and doesn't allow the Euro-sceptics to get a look in. We 
decided it was time for a professional, independent study."  

 THE DAILY TELEGRAPH, Tuesday July 20, 1999 

 
   

Biased Today, biased yesterday  
... and biased again tomorrow 

by Janet Daley 

This report about the European election coverage is a 
shocking read, even for those of us whose intuitive 
judgments are confirmed by its conclusions 

 
SO I wasn't being paranoid after all. How reassuring to know that, after 
all those weeks of shouting at impassive televisions and oblivious radios, 
I was not losing my mind. Or, at least, if I was, it was not without cause. 
Here it is in voluminously documented detail: a research study, 
published this week, monitoring 600 hours of news and current affairs 
broadcasting during the European election campaign. Yes, indeed. The 
coverage of the election, such as it was (for one of its most striking 
features was its absence), seemed designed to minimise the significance 
of voting at all, to neglect or obscure all the broader issues that the 
election raised (even when it became clear that the result would have 
considerable symbolic import), and to give disproportionate exposure to 
anything that could remotely be regarded as disadvantageous to the 
Tories specifically and to the Euro-sceptic case generally.  

The monitoring group, Minotaur Media Tracking, recorded and assessed 
all the news bulletins on BBC1, BBC2, BBC Radio 4, ITV and Channel 
5 over the five weeks from May 9 to the election date of June 10. Their 
findings are a shocking read, even for those of us whose intuitive 
judgments are being confirmed. During the five-week period, television 
devoted only two per cent of its news bulletin time to the election; Radio 
4, arguably the BBC's flagship news and current affairs outlet, gave it 
only six per cent of its news output. Even allowing for the fact that the 
war in Kosovo dominated the news agenda, that is a deplorable statistic, 
considering the importance of the debate on Europe and the single 
currency in domestic political life. And even that share of airtime gives 
an overgenerous impression of the seriousness with which the issue was 
treated, since a proportion of the news items was actually devised to 
show how boring and irrelevant most people found the subject of the 

Page 3 of 5Global Britain | Broadcasting Survey: Press

10/01/2003http://www.globalbritain.org/press.htm



election: a classic case of a self-fulfilling prophecy.  

When the broadcasters were not actively stirring up apathy, they were 
busily scraping the barrel for "Tory split" stories. Considering how little 
time overall was being given to the European election, a quite 
astounding amount of it was lavished on the two (count 'em) defecting 
Tory MEPs who - having effectively been deselected on a party ballot - 
stalked off to set up their own outfit, the Pro-Euro Conservative Party. 
This two-man band, consisting of John Stevens and Brendan Donnelly, 
who were virtually unknown to the public, was treated throughout the 
campaign as a major, world-class political phenomenon whose existence 
was a threat not only to the Conservative vote in the election, but also to 
William Hague's leadership. Instead of treating the PECP as a tiny 
dissenting fringe, roughly analogous to Arthur Scargill's Socialist Party, 
the BBC in particular persistently cited it as proof that the Tories were 
fatally divided on Europe - even though the Conservative Party was, in 
fact, solidly united throughout the campaign.  

Fairly typical of the BBC's analysis was a news report on May 9 by 
Nicholas Jones, a political correspondent: ". . . because of the party's 
continuing feud over Europe, the Tories' chances of a continued recovery 
in next month's European election are clouded in uncertainty. The PECP 
leader, John Stevens, said William Hague was mad to have ruled out 
British membership of the euro [until] the next parliament. He predicted 
that the Tory vote would drop to 25 per cent and that it would be the end 
of Mr Hague." Yes, well. Heh, heh. In the end, the PECP got 1.3 per cent 
of the vote and no seats at all. So total was the oblivion into which it and 
its scratch army collapsed that it plunged the entire Tory Euro-enthusiast 
camp into a miasma of recrimination and disarray.  

While the broadcasters were queueing up to relay the wishful thinking of 
the PECP's two over-exposed spokesmen, another fringe group 
languished forlornly in the shadows. The UK Independence Party - 
which ended up polling 7.7 per cent of the vote and winning three seats - 
was treated unambiguously as an absurd lunatic fringe. In the only 
interview of a UKIP spokesman during the campaign - by Nigel Farage 
on the Today programme - it was clearly implied that the party was 
linked to the British National Party. Another fascist slur occurred after 
the election when, having won their famous victory, the Conservatives 
were subjected to the unsustainable allegation that they were planning to 
align themselves with an Italian party which (in the words of a BBC 
presenter) "is seen by many other people as being a direct successor of 
Mussolini".  

This charge was based entirely on a claim by one member of the said 
Italian party that she had met last spring "with some members of the 
Conservative Party". Of course, the story was dismissed by the Tories 
and eventually dropped, but not before the Labour MEP Pauline Green 
had been given the chance to assert on air that this (non-existent) alliance 
was one more indication that William Hague had moved the Tories 
further and further to the Right and that "centre and moderate 
Conservatives must look now with horror at where the Conservative 
Party in Europe is going".  

 

Page 4 of 5Global Britain | Broadcasting Survey: Press

10/01/2003http://www.globalbritain.org/press.htm



On it goes: the undeservedly famous intervention by Sir Julian Critchley 
- described constantly by broadcasters as "a Tory grandee", although he 
has never held either a ministerial or a shadow ministerial post - in which 
the great man's languidly expressed objections were treated as signifying 
a major party schism. Oh, dear. How drearily repetitive it all is. Every 
Tory dissenter - however insignificant - is a king across the water, while 
distinguished Labour Euro-sceptics such as Lord (Peter) Shore, who was 
a government minister, remain invisible. Euro-sceptics generally and 
Tory spokesmen particularly are repeatedly hectored with "have-you-
stopped-beating-your-wife?" questions. Consider Sue MacGregor's 
question to John Maples on May 10: "Won't you get more votes if you 
came [sic] out more strongly against Europe - what you are doing now is 
giving the impression of sitting on the fence and preventing a split which 
we know is there for the asking for the Tory party?" So which is it? Are 
the Tories moving so far to the Right as to be courting neo-fascism or are 
they "sitting on the fence"? It depends on which news programme you 
heard.  

Global Britain, the cross-party group that commissioned this report, 
yesterday delivered copies of it to Sir Christopher Bland, chairman of the 
BBC, and Sir Robin Biggam, chairman of the Independent Television 
Commission, with requests for meetings to discuss its disturbing 
findings. Watch this space.  

 
   

Home  |  Letters to the Press  

 
 GLOBAL BRITAIN

Page 5 of 5Global Britain | Broadcasting Survey: Press

10/01/2003http://www.globalbritain.org/press.htm


