
9, West Square, London, SE11 4SN .  ☎   Mobile: 07971 176828  ✉  c/o maxinenesbitt@aol.com 
Office: Ground Floor, 107, Leadenhall Street, London, EC3A 4AF.   ☎   0207 469 4511    Fax:  0207 469 4554   Rannoch Barracks, Rannoch 

Station, Perthshire, PH17 2QE. ☎   01882 633244  Fax: 01882 633279 

Lord Pearson of Rannoch 

 
The Editorial Standards Committee 
BBC Trustees 
Room 211 
35 Marylebone High Street 
London W1U 4AA 

4th August, 2009 

Dear Sirs, 

I have received two unsatisfactory responses to a complaint I submitted to the Today programme, and I 
am now writing to the ESC about the matter.  

The complaint was about an item broadcast on Today on December 12, 2008, in which Roger 
Harrabin gave biased prominence to the need for a tougher EU emissions policy, and claimed that the 
declining fortunes of US automobile manufacturers were due to their failure to embrace “green” 
policies.   The full complaint is attached, together with Mr Thomas’s response, my reply and his 
response to that.  

My concerns are: 

1. Mr Thomas was not even-handed in the way he treated evidence.  Part of my original complaint 
was that Mr Harrabin had not done enough to point out that opposition to the EU’s emissions 
policies was strong.  Mr Thomas responded by claiming that there was not enough space in one 
feature to give an airing to all sides of the debate. He also said that items by Jonny Dymond and 
Mark Mardell (broadcast at different times by Today, which he wrongly said I may have missed) 
did raise other important aspects. 

  In my response to him, I provided abundant evidence from elsewhere on the programme that:  

a) Roger Harrabin, in numerous broadcasts during September-December 2008, as well as the 
one on December 12, consistently favoured stronger EU emissions policies, but ignored or 
under-reported the views of those who opposed them. This, I contended, indicated that Mr 
Harrabin had had ample time to advance different views on the emissions policies, but had 
not done so. The example chosen for the complaint could thus be regarded as typical of his 
approach to the topic.  

b) The broadcasts Mr Thomas mentioned by Mark Mardell and Jonny Dymond in the build-up 
to the EU climate talks, contrary to what Mr Thomas claimed, did not adequately represent 
the views of those who had misgivings about the economic impact of the measures.     

  In his second letter, Mr Thomas rejected this important additional evidence as irrelevant because 
it was not the subject of the original complaint. He showed no sign of having read it. In doing so, 
he was being unfair. He himself had cited other programme items to support his own position, 
but rejected completely my attempt both to respond directly to him and to illustrate a very 
important point about Roger Harrabin. Yet I had used the same approach that he himself had  



9, West Square, London, SE11 4SN .  ☎   Mobile: 07971 176828  ✉  c/o maxinenesbitt@aol.com 
Office: Ground Floor, 107, Leadenhall Street, London, EC3A 4AF.   ☎   0207 469 4511    Fax:  0207 469 4554   Rannoch Barracks, Rannoch 

Station, Perthshire, PH17 2QE. ☎   01882 633244  Fax: 01882 633279 

  

 done. He also ignored my point that the Mark Mardell and Jonny Dymond items did not, in any 
case, offer a substantially different perspective from Mr Harrabin, and only very briefly 
mentioned concerns in many countries about the emissions policy.  

 This indicates that he adopted one rule for the BBC in marshalling relevant evidence and a 
tighter, more restrictive one for complainants.  

 The out-of-hand rejection of the additional evidence submitted on April 9 was doubly unfair in 
that it precluded any consideration of whether the bias on December 12 may have been 
systematic. The detailed analysis I provided showed that it was; that Roger Harrabin had 
demonstrated the same bias in several items through the period September –December in the 
build-up to the emissions talks. It also showed conclusively that, despite what Mr Thomas 
claimed, there was not enough material to balance this.  

2.  I submit that it took far too long for Mr Thomas to consider this matter. My original complaint 
was submitted, as the BBC rules stipulate, within one month of the original broadcast. This 
involved considerable effort to meet the deadline. His first reply was received by my office on 
March 16, nine weeks later. I understand that some delay may have been caused at the BBC end 
because the letter to Mr Thomas was not perfectly addressed, but this does not justify the long 
gap. My subsequent response – which entailed significant additional work – was sent well within 
a month, again adhering to the rules about time limits on submissions.  Mr Thomas’s second 
reply, which was only two pages long, and unsigned, and ignored most of the evidence I had 
submitted, was dated June 22 (and not received by me until July 6); another unacceptable gap.  
Thus it took Mr Thomas a total of 20 weeks to respond, and even then, as I have already pointed 
out, he was dismissive of much of the evidence that had been submitted to him.    

 Again, there seems to be one set of rules for the complainant and another for the BBC. 

3.  Mr Thomas was not transparent or explicit in the way he dealt with the issue of anthropogenic 
global warming (AGW). He said baldly in his two letters that he as an editor, and the BBC 
generally, work from the assumption that AGW is happening. This, he contended, meant that – 
under the rubric of “due impartiality” – pro-AGW must take precedence in BBC coverage. In 
support of his position, Mr Thomas made a number of bold and questionable statements. He said 
that global warming is “overwhelming accepted science” based on the “quality of those making 
the argument”; that there was  “a great consensus among scientists that the world is warming”; 
that the evidence is “overwhelmingly on one side”; and that the position is held by almost all the 
world’s leading scientific societies and governments.  

 I do not accept his assertion that there is a “great consensus” because many distinguished 
scientists disagree. Further, I believe that the reason why many groups such as the IPCC, 
Greenpeace and the World Wildlife Fund so fervently support global warming theories is that 
they are using the partisan “evidence” they churn out as a political weapon to force changes in 
areas such as the EU emissions policy.  I view with great suspicion the position that governments 
round the world have adopted on this issue because their endorsement of global warming 
provides a massive excuse to impose new taxes and laws.  And there is abundant evidence that 
scientific societies are swayed by the government grants they receive.  



9, West Square, London, SE11 4SN .  ☎   Mobile: 07971 176828  ✉  c/o maxinenesbitt@aol.com 
Office: Ground Floor, 107, Leadenhall Street, London, EC3A 4AF.   ☎   0207 469 4511    Fax:  0207 469 4554   Rannoch Barracks, Rannoch 

Station, Perthshire, PH17 2QE. ☎   01882 633244  Fax: 01882 633279 

 

 In my complaint, I carefully explained the basis of my opposition to the AGW theories supported 
by Mr Harrabin and Mr Thomas, and provided substantial evidence to back up that I was not 
alone. I showed that, far from there being a “great consensus”, there are thousands of scientists 
who strongly disagree.  

 Mr Thomas did not respond directly in his letters to any of my evidence or arguments, save to 
state that he was not sure why we had mentioned that 31,000 scientists had signed a petition 
saying that they disagreed with the central tenets of warming. He clearly did not understand why I 
had included this material – it was not to prove that there was a “counter consensus”, as he 
implied, or that science operated on a “consensus” basis, but rather to show that, contrary to 
what he maintained, there were very many distinguished scientists who disagreed with AGW.  

 Overall, I suggest this must be a deeply flawed and unsatisfactory approach.  In effect, Mr 
Thomas has dismissed out of hand any idea that there is important opposition to the AGW 
theories. How has he arrived at a position where he feels able to do this?    

 As far as I can ascertain, Roger Harrabin is not a scientist, and neither is Ceri Thomas. Who at 
the BBC, therefore, has checked the facts and decided that there is a “consensus” that is so 
overwhelming that those who think otherwise are wrong?  Is there a group of BBC journalists 
who are sufficiently qualified in relevant science to the level that they can competently evaluate 
complex meteorological and geophysical data and theories? Is it they who informed Mr Thomas?    

 If not, who are the experts that the BBC has relied upon to reach their partisan position?  This, 
too, is a matter of very significant public importance.  If there is a body of scientists on whom the 
BBC is relying for its decision that the science is “overwhelming ”, they must be identified so that 
those who disagree with them are given the opportunity to engage in debate with them.  I would 
stress that in my view – and that of a great number of scientists around the world – the IPCC is 
not a body of impartial scientists. Its reports are political documents, not scientific reports. .   

 It has been reported that the BBC held a seminar on January 26, 2006 at which the editorial 
policies on global warming were discussed and subsequently agreed.  Is this the case?  If so, who 
was at that meeting and what qualified them to make sweeping political decisions about the 
existence and importance of AGW?   Who put the opposing case?  How does this episode 
respect the BBC’s Charter and Guidelines? 

4.  Mr Thomas has rejected my point that the language used in describing the AGW material was 
sloppy, claiming that it would be understood by the audience. I cannot agree. The BBC has a self-
declared duty to uphold the highest standards of use of English, and the phrase “climate change” 
has been adopted by the pro-AGW lobby to ensure that their alarmist but inaccurate predictions 
about climate will apply to every imaginable scenario.  It is a deliberately ambiguous phrase 
designed to suggest that whatever happens to the weather is a problem. The BBC should make 
sure that they do not follow that agenda.   

5.  Mr Thomas claimed that he would “continue to make space” for those who have anti-AGW views 
to appear on the programme. The evidence I submitted showed that in the build-up to the climate 
change talks, no-one with such views appeared on Today, and certainly not to dispute the need 
for the draconian EU emissions measures.  Opposition to the measures was mentioned in the  



9, West Square, London, SE11 4SN .  ☎   Mobile: 07971 176828  ✉  c/o maxinenesbitt@aol.com 
Office: Ground Floor, 107, Leadenhall Street, London, EC3A 4AF.   ☎   0207 469 4511    Fax:  0207 469 4554   Rannoch Barracks, Rannoch 

Station, Perthshire, PH17 2QE. ☎   01882 633244  Fax: 01882 633279 

 

 most generalised terms and were never properly explored. If such people have appeared on the 
programme, he should have listed when and he should have demonstrated that they were asked 
about relevant issues in a way that balances the biased output at other times. It is not good 
enough to insinuate in this general manner that I have got it wrong because I do not have enough 
knowledge of the programme output.  In fact I do, because I have had every Today programme 
monitored for many years. 

6.  Contrary to Mr Thomas’s assertion, I think Mr Harrabin’s descriptions of the problems of the US 
car industry were an indicator of his wider bias about green issues. I have provided abundant 
evidence that this bias existed, but Mr Thomas has ignored it. Further I believe his justification 
why reporters sometimes get it wrong in live broadcasts shows a cavalier laxity towards standards. 
BBC correspondents are highly remunerated.   They should be able to handle such links without 
making such crass generalisations.  

7.  I do not accept that Roger Harrabin made it plain that the need for a 20% emissions cut was the 
view of Mr Barroso rather than his own.  If that is what he meant, it would have been easy and 
logical for him to have said:  

 “President Barroso says it is absolutely vital that to retain the EU’s credibility in the UN, they 
have to keep their 20% headline cut. It  looks to me that that will be kept; I can’t believe that 
won’t be kept.”  

 His placing of the alleged attribution at the end of the sentence changed the meaning 
significantly, and for Mr Thomas to argue otherwise is another example of a cavalier and lax 
attitude towards programme standards.  

8.  Mr Thomas’s final point, that balance to Mr Harrabin’s views and on the issue of “climate 
change” generally were provided elsewhere in the BBC’s output misses entirely the point of my 
complaint (when and where, please?). The item broadcast on December 12 was itself biased. I 
subsequently demonstrated that, over time, it was typical of a systematic bias on this topic. Mr 
Thomas has deliberately ignored that evidence, and chosen to treat the issue in a very narrow 
way. I accept that there is not the time in many individual items to cover the full aspects of the 
important debates.  But it would be expected that a programme such as Today would, over time, 
do so. On this issue, the programme has consistently ignored, or under-reported to the point of 
insignificance, the crucial element of the emissions debate.     

I look forward to your acknowledgement, and to hearing from you. 

Yours sincerely, 

 

Lord Pearson of  Rannoch 


