Malcolm

I’ve prepared a background note and  suggested a brief sequence for inclusion in your latest letter  on the study I mentioned.   

The study was published in June and it was called: 

THE BBC TRUST IMPARTIALITY REPORT: BBC NETWORK NEWS AND CURRENT AFFAIRS COVERAGE OF THE FOUR UK NATIONS 

Including an independent assessment by 
Professor Anthony King and research from 
Cardiff University and BMRB 
JUNE 2008 
For your information, the summary of the findings was as follows: 

Summary 
Devolution of power from Westminster to Scotland, Wales and Northern Ireland over the last ten years represents a major change in the governance of the United Kingdom. For the BBC, as for all broadcasters, it inevitably adds to the complexity of network news and current affairs coverage of the four nations. The BBC has a particular responsibility to serve the whole UK, not least because it draws the same licence fee from citizens wherever they live. From a variety of sources, however, concerns were expressed to the BBC Trust that the BBC was not covering the different policies of the nations in a way that enabled audiences to understand fully what was happening in different parts of the UK.

The Trust accordingly commissioned an independent assessment from Professor Anthony King, with research from Cardiff University and the British Market Research Bureau (BMRB), to assist it in reaching a view on the accuracy and impartiality of the BBC’s network news and current affairs coverage of the four nations. This work is now complete. Among its important findings, it indicates a clear desire on the part of audiences to learn about all parts of the UK. It also indicates that the BBC’s coverage is generally seen as fair and impartial.

But the analysis also points out shortcomings in the BBC’s coverage of the whole UK. It suggests that the BBC is missing opportunities to reflect more consistently the reality of devolution, and that it needs to go further in reporting the changing UK with the range that audiences are entitled to expect. It also sets out concerns about the precision and clarity of reporting. 

Audiences across the UK need to be confident that the BBC understands and accurately reflects policy debates and decisions in each of the four nations of the UK. We are encouraged that the BBC Management is committed to getting this right. We have asked Management for a clear final action plan by the summer, and shall track vigorously their progress in achieving it. 

..the (Cardiff) review highlights concern that BBC network news and current affairs programmes taken as a whole are not reporting the changing UK with the range and precision that might reasonably be expected given the high standards the BBC itself aspires to. There are specific concerns as to accuracy and clarity of reporting, the  

balance of coverage, and missed opportunities of drawing on the rich variety of the UK and communicating it to multiple audiences. As examples, political coverage is seen as unduly focused on Westminster in volume and style; there is seen to be a general bias in favour of stories about England or telling stories from an England perspective; and there is evidence that several stories in the nations which may have been significant to the UK were not taken up by the network. Overall, Professor King concludes that the BBC has not responded adequately and appropriately to the UK’s changing political, social, economic and cultural architecture. In the closing sections of his report, he offers a range of suggestions and issues for consideration in resolving the concerns he has highlighted. 

Key Observations: 

The acceptance of the Cardiff work raises serious doubts about whether the Trustees apply the same levels of analysis to their reports and rulings. 

In most respects, Minotaur and Cardiff used similar academic methodology. The Trustees dismissed many of Minotaur’s points having subjected them to rigour tests devised by their ‘independent’ advisor. The same tests were not applied to the Cardiff work. This applies particularly  to the findings regarding the ‘Westminster prism’.   

In addition, the Trustees have made firm recommendations for change in coverage of the nations on the basis of research work that is of lesser range and depth than that conducted by Minotaur.  

For example, the Cardiff methodology was ‘dipstick’ – four weeks out of 11. By contrast, Minotaur’s reports are based on continuous periods of typically 12 weeks or more. 

Also, Cardiff’s conclusions were based on just 39 reports on the target subject, whereas Minotaur’s work typically includes around 200 reports. 

On this basis, it seems strange that the Trustees have so wholeheartedly embraced the findings of the Nations report. Is this because the Corporation as a whole feels that its suggestions for change chime with internal beliefs that there should be more ‘separatist’ coverage? 

Latest research indicates by Minotaur that coverage of the EU affairs on the Today programme has fallen to its lowest level of any of the surveys of around 3.3%, and for days at a time has disappeared from the radar. By contrast, the Trustees have accepted that there must be more reports on policy issues relating to the ‘nations’. 

This is deeply suspicious.  

Background note: 

Cardiff School of Journalism, Media and Cultural Studies Research
General Survey – 4 weeks

The Cardiff University  general survey monitored 11 individual BBC news and current affairs programmes using what is referred to as a ‘dipstick’ methodology, for four individual weeks between 1 October and 30 November 2007.  The survey also assessed coverage on Channel 4 News, ITV News and an hour each day of Sky News, and considered content on BBC Online.   This generated a sample of 4687 separate news items, of which 3103 were from the BBC’s television and radio output.  

The broadcast news component accounted for 232 hours of BBC programming
,

The research fails to break down the figures sufficiently from here.  It identifies 313 items (from the total BBC sample of 3103) which included or could have potentially included content relevant to the issue of devolution.  However, it is impossible to discern accurately how many of these stories appeared on the BBC’s radio and television broadcasts and how many featured online.  Furthermore, no detail at all is provided as to possible variations in coverage between the eleven individual BBC programmes which were surveyed.   

The research identified 39 stories on the BBC outlets (TV, radio and online) with contained references to devolved government, which generated 71 mentions of devolution - 63 ‘explicit’ and 8 ‘implicit’)
  

The table compares the November 2007 Cardiff survey to the four most recent Newswatch projects.  (Newswatch’s Today programme monitoring was extended to include additional programmes for a two week period in June 2007, and a one week period in June 2008, and a 48 hour period in December 2006, to coincide with particular EU events)

	
	Cardiff 

Nov 07
	Newswatch

December 06
	Newswatch

June 07
	Newswatch

December 07
	Newswatch 

June 08

	Weeks of Monitoring
	4
	14
	14
	14
	12

	Hours of Broadcast Monitoring
	232 
	248
	284
	238
	224

	Number of BBC Programmes
	11
	8
	8
	1
	7

	Number of relevant reports 
	39
	159
	254
	247
	207


As the data illustrates, the findings of the Cardiff research – although based on a significant amount of airtime – actually generated a very small sample of stories relevant to the issue being considered.   

Key issues:

· The amount of airtime covered in each Newswatch survey compares favourably to the Cardiff research.  Only in the most recent survey – in which Today was monitored for 12 weeks rather than the usual 14 – did Newswatch monitor fewer programme hours overall.   

· The 39 devolution stories assessed by Cardiff, upon which the BBC Trust based their findings, represents less than a quarter of the individual reports analysed in the smallest Newswatch sample - and only a sixth of its largest.  

· Newswatch was criticised by the senior BBC in the Independent Editorial Advisor’s Report for monitoring ‘three month’ intervals of the Today programme.  For example, Today’s editor Gavin Allen suggested regarding the Newswatch monitoring schedule that: 

“A selected snapshot of three months coverage may well suggest a limited number of stories on the Constitution. But another snapshot – take the past three months for instance – might suggest a different story.” (p.13)
However, Sir Anthony King’s report for the BBC Trust on News coverage of the Four UK nations said that: 

“Although a choice of sample weeks other than the four chosen by the Cardiff researchers in October and November of last year would undoubtedly have produced findings marginally different from the ones that were in fact found, the differences are unlikely either to have been significant or to have altered substantially the picture outlined above”
This is completely unsubstantiated. Without detailed monitoring for any given period it is impossible to tell how coverage outside a given period may have differed, and to what extent.  And yet the BBC Trust takes this assertion at face value.  

· In concentrating monitoring in four separate week-long periods, the Cardiff research was not expansive enough to provide an accurate picture of coverage, as the same news stories were likely to have been carried across numerous individual programmes.  

· The Cardiff research focuses on individual units of news, and does not consider reports in terms of their overall airtime.  Using this methodology, short mentions of devolution carry the same weight as large scale features and interviews.  Alongside counting the frequency of EU reports, Newswatch focuses on EU airtime as a percentage of the total available in each programme

· The Cardiff research does not consider individual programmes in isolation within its statistics, and only looks at individual reports in its case studies.  This leads to blunt comparisons between ‘BBC Outlets’ and ‘Non BBC Outlets’ and radio, television and online components being grouped together as one.  

Impartiality

“Professor King’s review finds little or no evidence that BBC network coverage in this area falls short on grounds of impartiality. On the contrary, the BBC has received praise for the impartiality of its coverage of politics and policy in all four nations of the UK.” (BBC Trust Report, p.6)

Key Points

· The stated aim of the BBC Trust report was to reach ‘a view on the accuracy and impartiality of the BBC’s network news and current affairs coverage of the four nations.’  The Cardiff research studied the issue of accuracy, and found a number of shortcomings, but the issue of impartiality was very poorly considered.  For example, a table shows that there were 121 Labour Party sources used in devolution stories, and only 60 Conservative Party sources.  However, the Cardiff researchers decided instead to focus on the gender of the speakers, pointing out male politicians outnumbered female politicians with a ratio of five to one.  The relevance of this particular statistic to the matter in hand – particularly when the issue of party affiliation was flatly ignored – is difficult to justify, and demonstrates a fundamental difficulty in the chosen line of inquiry.   
· The BRMB audience research carries a section headed Relevance/Balance and Accuracy. However, only relevance and accuracy are discussed and the issue of impartiality its conspicuous by its absence.

· Despite this, the BBC Trust notes:

“One of the most striking features of our Review has been how very seldom accusations of actual bias on the part of the BBC have been levelled against it. The BBC seeks to be impartial in its network news and current-affairs programmes, and most people – including most party politicians – seem to believe it is. In the course of our conversations with politicians and other individuals in all four nations of the UK, we were struck by the fact that almost no one claimed that the BBC network’s coverage of politics and policy was anything less than fair and impartial. On the contrary, many of those we spoke to went out of their way to praise the BBC precisely for its impartiality. The response of those to whom we wrote and with whom we corresponded was similar. To us, the sound of that particular dog not barking in the night-time was all but audible. (BBC Trust report p.48)

With no formal assessment of balance by the Cardiff Research team, it is difficult to how the BBC Trust can be so confident in this regard.  Often bias towards a particular perspective or viewpoint occurs gradually over time and only becomes apparent through extended monitoring.  Simply because no accusations of bias were levelled, it does not necessarily follow that no bias exists.  The vast majority of the BBC audience – including politicians – are unlikely to have seen enough news to make an informed judgement on issues of balance – particularly those which accumulate over time.  

� In their election survey in Spring 2007, the Cardiff researchers only monitored Today’s peak hour 7am – 8.30am, and did not code items appearing in the hourly and half hourly bulletins.  The ‘Dipstick’ report does not state whether or not the same methodology was used and the figure of 232 hours includes the Today programme in its entirety for the full four weeks.  





� This appears to contradict an earlier reference to ‘37 stories’ of relevance to the devolution issue (p.10)  – as a result, the higher of the two figures given by Cardiff has been used for the purpose of comparison.  








