
 1 

NEWSWATCH OBSERVATIONS ABOUT SINGLE ISSUE COMPLAINTS:  
 

Europol is watching you 

Comment Daily Telegraph - 15 October 2004 

It is a besetting British vice: we ignore what is happening on our doorstep until almost too 
late. In 1999, at a Finnish town called Tampere, EU interior ministers agreed one of the 

most ambitious projects since the Treaty of Rome.  

What they proposed was nothing less than the extension of Brussels jurisdiction into 

criminal justice, policing and immigration. Many of these ideas found their way into the 
Nice Treaty in 2001; others will come with the constitution. But, five years on, hardly 
anyone in Britain is aware of what is being done.  

Congratulations, then, to David Davis, the shadow home secretary, for alerting us to the 

menace in Parliament yesterday. Part of his problem is that the scale and ambition of the 
Tampere agenda can make an accurate critique sound hysterical.  

A corpus of EU criminal law; a European police force; an EU prosecuting magistracy; a 
border gendarmerie; habeas corpus under threat - these things sound so outlandish that 
people are disinclined to believe them. Surely, they reason, it must just be rhetoric. It 

couldn't possibly work in practice. But impracticality is rarely allowed to stand in the way 
of European integration.  

In any case, these are no longer proposals; they are facts. The EU is creating a two-tier 
justice system, rather like that in America, whereby the states continue to be responsible 

for petty crimes, but serious or cross-border felonies are subject to federal law. As well as 
a European Public Prosecutor and an accompanying magistracy, "Eurojust", there is a 
federal police force called Europol.  

For the past decade, Europol has simply been an agency through which national police 

forces exchange information. Now, it is being given operational authority. Meanwhile, 
common rules on who may enter the EU are making a nonsense of Britain's opt-out from the 
border-free zone: there is little point in keeping physical frontier checks if we lose the 

power to regulate who can pass through them. Bit by bit, our common law traditions are 
giving way to a Continental, Bonapartist jurisprudence.  

It is often said that the Tories spend too much time talking about Europe. But, as Tampere 
demonstrates, the EU now affects virtually every aspect of public life in Britain. One would 

have thought that home affairs, by definition, would be the one area untouched by 
Brussels. Not any more. The precondition for domestic reform is that we control our own 
affairs, and the Conservatives need not be embarrassed about pointing this out.  

On the face of it, an item about Europol broadcast on November 12 this year could be a 
potential pilot for a one-off complaint.  The issues are outlined below. But we have serious 

reservations about such an approach, many of the points of which are encapsulated in the  
way Kevin Marsh, the former editor of Today, responded to an earlier attempt to move 

towards this type of  narrower analysis.  
 
The ‘single complaint’ approach may be useful for audience members who notice clear 

evidence of bias within a particular report, but it does not suit professional research 
looking at systemic bias within the corporation.  Even then, with the very small number of 
complaints being upheld, it would not appear to be a very successful route.  This feels like 

an attempt to push a massive square peg into a tiny round hole.  
 

Anything that has ever triggered change at the BBC has been based on systematic 
monitoring, and any research which is genuinely thorough – Loughborough, Cardiff etc - has 
adopted very similar approaches (though at times inferior) to those undertaken by 

Minotaur/Newswatch.      



 2 

 

 

Transcript of BBC Radio 4, Today, 12th November 2008, Europol, 6.51am  
 
EVAN DAVIS: Maybe the European Union is missing a trick and failing to deal with cross-

border crime, because it can’t get the European police office, Europol, working as well as it 
should.   A House of Lords Committee thinks member states of the EU are failing to work 

with Europol properly.  Lord Jopling is chairman of the House of Lords European Union 
Committee, and he joins us from the radio car, good morning. 
 

LORD JOPLING: Good morning. 
 

ED: You might need to take us back to the beginning here, and just explain what 
Europol is and how it should work.  
 

LJ: Yes, yes, first of all it’s one of the sub-committees I’m chairman of, of the 
European Union committee, it covers the Home Office.  Europol is not the same as Interpol.  
Europol is an organisation of the European Union, it’s based in the Hague in the 

Netherlands, and its purpose is to coordinate information between police forces in the 
member states of the Union and to allow them better to combat serious crime, because 

they have got information through Europol . . .  
 
ED: (speaking over) Sounds like a good idea.   

 
LJ: . . . which they wouldn’t normally get.  I mean, basically, it’s a very good idea, but 
it doesn’t seem to work as well as it should.   

 
ED: Why?  What is going wrong? 

 
LJ: Well, one of the problems is this: that we found that Europol has an organisation 
called the European Information System, EIS, and we found to our amazement that only 

five countries are automatically loading data onto EIS.  I mean, the United Kingdom, for 
instance, particularly can’t take part in it, because the UK’s IT data system is not 

compatible with Europol’s.  It seems strange.  And so my committee is calling on the 
government to take the necessary steps so that automatic data loading from the British 
Serious Organised Crime Agency, SOCA, is automatically loaded onto EIS as a matter of 

urgency. 
 
ED: Is the reason that we’re not doing it already, because it sounds pretty obvious that 

you would just want to have a data system that can swap data, is the reason we’re not 
doing it a sort of . . . is it Europhobia, why are we not doing it, or are we just a bit . . . a 

bit slow? 
 
LJ: I don’t think it’s anything to do with Europhobia.  I think one of the main reasons, 

and one of the main disadvantages is there is a lack of trust we found between national 
police forces and Europol.  And this is particularly so with regard to the security of 
confidential information.  I think there is a feeling among national police forces that 

information which they provide on a confidential basis is not always treated that way.  And 
I think one of the difficulties is that some of the staff at Europol do not have the necessary 

high level of security clearance, they’re popped in by member states to fulfil their quota of 
people working in Europol, and they’re not of sufficient high quality, so far as security 
clearance is concerned.  I think this is very worrying. 

 
ED: It sounds like there is a fair bit of work to be done on Europol.  Lord Jopling you’ve 

started the debate off there, thank you very much indeed.  
 
LJ: Thank you.   

 
 
 
 
 
 
 



 3 

 
Analysis 
 
The peg for this Today item  was the publication of a 285-page, highly detailed report 

under the auspices of the Lords European Union Committee (carried out by the Home 
Affairs sub-committee)  with the title Europol: coordinating the fight against 
international and organised crime.  
 
Whilst distillation of such reports to concise programme items is the meat and drink of 

journalism, analysis shows that this particular exercise was shot through with problems.  
 
They include:  

 
The feature provided no background material about Europol in its set-up, and suggested 

only that the Agency was “not working as well as it should”.  Instead, it was left to the 
interviewee, Lord Jopling – the committee chairman - to explain the background.  
 

The lack of detail was not justified because it could be assumed that a BBC audience, even 
one as versed in news and current affairs as that for Radio 4, would be familiar with the 

topic. According to our transcript records, which cover approximately six months per year 
of Today’s output, this was the first item on this subject since 2005 when there was a brief, 
one-phrase,  mention of Europol in a feature about a drugs crackdown. Investigating the 

BBC News website as a whole via its search engine yields only one recent mention of 
Europol – this story. Otherwise, there are only a handful of mentions over the past decade. 
It was therefore an unusual topic and one which the audience needed to specially informed 

about.       
 

What Lord Jopling was invited to say by way of explanation was a brief overview, but was 
very limited (to the point of partisanship) in Europol’s favour and arguably – from a 
Eurosceptic perspective - sanitised its role. He made no mention, for example, of 

controversy relating to expansion of its powers into different types of crime, 
unaccountability for its actions1,  and the recent decision to make it a fully-fledged EU 
Agency as part of the changes triggered by the Lisbon Treaty2. Interviewer Evan Davis did 

not seek to remedy this gap by asking further questions.  
 

Thereafter, Mr Davis’s main effort seemed to be towards enthusiastically supporting the 
idea of an extension of Europol’s  powers, as outlined in the report.  He encouraged Lord 
Jopling to spell out the main recommendation, but made no effort to place it in a wider 

context, for example by mention of the civil liberties implications that could be involved in 
the widespread transfer of highly sensitive data to an agency that – in some people’s eyes - 

was not properly accountable. Mr Davis also  accepted uncritically the idea from Lord 
Jopling that there would be automatic “data loading”.  He could have asked at this stage 
whether there were concerns about either the costs or the data protection dimensions of 

such a move. Instead,  Mr Davis observed that it sounded  “pretty obvious” that you would 
want such a system.  
 

He added to this one-sided approach by then suggesting that any opposition to changes of 
the type raised by Lord Jopling might be down to “Europhobia”.  This was a sudden leap 

into different territory – that eurosceptics might be hampering the progress of the 
development of Europol - and was a partisan point of view.  
 

Lord Jopling discounted this and gave the committee line that the problem was entirely 
down to distrust between police forces.     
  

The item thus boiled down to a brief one-dimensional interrogation of the committee 
chairman about one recommendation of the report, namely that there should be more data 

sharing between EU police forces and Europol.  
 
The impression given was that it was extraordinary that such cooperation was not underway 

already.  

                                                
1
 http://tripatlas.com/Europol 

2
 http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article3257641.ece  An article in the Times from 

January 2008 “MPs Kept in Dark over EU Treaty”  



 4 

 

 
Observations 
 

As coverage of an important EU-topic, the feature was shallow, too short (three minutes 
and fifteen seconds) to do justice to a complex subject, one-sided – featuring only the 

views of a sub-committee chairman who was unreservedly in favour of the expansion of 
powers of Europol - and ignored completely important controversy about the developing 
role of one of the key EU cross-border agencies3.  

 
The Home Affairs sub-committee report as a whole contained dozens of other 
recommendations and findings, covering all aspects of the operation of Europol, from the 

effectiveness (or otherwise) of the director, its overall remit (whether its duties should 
encompass more crimes than drug-trafficking and terrorism) and problems of data sharing, 

to whether information on serious crimes uncovered in the UK should be shared 
automatically with the Agency.  
 

The producers of Today chose to focus on just one aspect of the report, whether alleged 
inadequate data sharing between member countries was hampering the fight against 

organised crime.  
 
In doing so, they made a conscious choice not to look at controversy over the role of 

Europol, and in particular, worries among eurosceptics that a body set up initially in 1999 
to share data about major cross-border crimes was evolving – as part of steps linked to the 
Lisbon Treaty – into a full-blooded EU institution with considerable powers and 600 staff.    

 
The Wilson report specifically warned against reporting of this kind. It said:  

 
All EU correspondents know their stories are considered “opaque and for the 
foreign page” by their editors, and the evidence suggests the BBC is no 

exception. This means that too often the first the audience hears of an EU 
issue is the day a decision is made, without any prior context. This might 
suggest reluctance on the part of programme editors to run pieces or a failure 

to make proper use of the Brussels bureau. 
 

In this case ”Europol” as a topic was thrust on Today’s audience without adequate 
explanation; the item was framed purely as a one-sided  advocacy of the committee’s main 
finding; and Evan Davis seemed to endorse enthusiastically the recommendation, making no 

effort to challenge the need to further add to police powers or those of the European 
Union.  

 
To do justice the topic, the feature should have been:  
 

Longer and more factual, so that it could have incorporated more background material 
about what Europol was , and the wider context in which it operated, particularly in 
relation to the controversy about its expanding powers. These areas could have been 

introduced easily into a feature running to six or seven minutes (rather than 3’15”).  
 

In peak time. This was broadcast at 6.51am when audience figures are relatively low. 
Analysis by Newswatch has established over time that the Today programme routinely 
carries a disproportionate amount of EU material of this nature outside peak viewing hours.   

 
More adversarial: Evan Davis could have challenged the need for more “data transfer” and 
could have couched his questioning in less supportive ways. Instead of stating that it was 

“pretty obvious” that the main recommendation was necessary, and that it was 
“Europhobia” to oppose it, he could, for example, have asked why the committee seemed 

oblivious of the continued and repeated worries about data files being lost or mishandled 
by both the police and civil servants.  
  

More inclusive:  the feature was one-sided. This could have been remedied by the inclusion 
of an additional interviewee who could have discussed the worries about the expansion of 

powers and data protection, as well as a different viewpoint on the need for data transfer.. 

                                                
3
 See Daily Telegraph leader at the beginning of this paper.  



 5 

One of the committee witnesses quoted in the report, for example, had grave reservations 

about both the need for Europol and the added expenditure on the Agency, on the ground 
that it was diverting resources away from policing at a more local level within the UK, 
where, he claimed, lay the real need.         

 
This is not to say that Today should have run a marathon piece about Europol; rather, one 

that did a complex EU subject justice and properly informed the audience. Though this was 
a relatively busy news day – with stories about the continuing woes of the economy and the 
aftermath of the death of Baby P – there was room to make it longer; other items on the 

running order were a short feature about a new alleged photograph of “Nessie”, two items 
about a shortage of sperm donors (one running to seven minutes), five minutes on the 
dangers of nanotechnology and four minutes on a new music label in Iraq.   

 
Wider monitoring by Newswatch suggests that this narrow approach to EU-related issues is   

worryingly typical and symptomatic of the failure to meet the requirements to properly 
inform audiences about  matters of serious concern.  
 

 
Weaknesses 
 
The above is what a one-off complaint might look like.  
 

The difficulties of such an approach (inherent in previous BBC responses to complaints 
registered by Newswatch)  include:   
 

Gavin Allen, the deputy editor of Today,  told Keith Bowers (and his remarks were 
apparently accepted unreservedly by the ESC even though he produced no evidence to back 

them up) in the process of response to our most recent complaint that even three months 
analysis was not enough and might produce an inaccurate “snapshot”. He declared:    
 

So a selected snapshot of three months coverage may well suggest a limited 
number of stories on the Constitution. But another snapshot – take the past three 
months for instance – might suggest a different story. So a statistical snapshot 

which compares September/December 2006 with previous periods is fundamentally 
flawed because it’s based on a misreading of our Editorial Guidelines. They don’t 

place any sort of duty upon us to spend a consistent amount of time discussing the 
European Union. 

 
Mr Allen was clearly referring also to there being an ebb and flow in EU-related stories. But 

given there are such ebbs and flows, it becomes virtually impossible to analyse adequacy or 
otherwise of coverage unless there is sustained analysis. From Mr Allen’s perspective, it 

would be vital that this single item needed to be put into a much wider context to see how 
it fitted.  
 

Earlier, Kevin Marsh, when he was editor of Today, responded waspishly to a CPS paper 
written by Minotaur about Today’s coverage of the 2004 Party Conference season and the 
2005 General Election. His letter, and Minotaur’s response to it (submitted to Michael 

Grade but never replied to in detail) are attached. Mr Marsh attacks the paper on two 
fronts in ways relevant to how one-off complaints might be dealt with in future.  

 
• That the items chosen for monitoring yielded one result, but if other periods had 

been chosen, that result would be different;  

 
• That measurement and analysis of individual items leads to misleading results.   

 
Taken together, these two responses from senior editorial figures on Today imply an 
editorial mindset that is hostile in principle to the idea that analysis of individual items 

leads to useful conclusions.  
 
Other points relating directly to the Europol feature:  

 
Was there another item on Today about this topic (or one that was similar) that could be 

regarded as having “balanced” the one-sided approach in this item?  The only way of 
checking is to monitor for a block of time, as the Gavin Allen point also suggests.  



 6 

 

Was the choice of interviewee appropriate? Lord Jopling, though a Conservative (and 
presumably toeing the party’s eurosceptic line, though there is no way of knowing 
definitively), could be regarded as “Europhile” in this piece because he advocated 

enthusiastically and uncritically the extension of the power of an EU agency. As committee 
chair, he was an obvious choice of interviewee. But was it “imbalanced” because of his 

views in this case?  The only way of sensibly answering this question is to look at the 
handling of a number of EU items in the same time period and establish whether a balance 
of views about the EU are being presented to the audience.    

 
Was Evan Davis unusually non-confrontational in his approach?  He seemed to be. But the 
only way to find out is to analyse a number of items presented by him over time.   

 
Was this piece so short because of tightness in the news agenda?  It would have been 

desirable to encompass other points of view. In this instance, an item of EU news was 
among the shortest features on the running order that morning  As previously noted, it was 
a busy news day, but the only way of establishing just how busy, and how news stories were 

being prioritised, is through analysis of running orders over a longer time than one day or 
one week.   

 
Was this a typical treatment of an EU item on the Today programme at the moment? Are 
they all so short?  Do they all contain enthusiastic endorsements of EU expansion and 

policy? Again, the only way of establishing this is through wider analysis of Today material.  
 
It is extremely difficult to frame such complaints within a month. This item was flagged as 

“of concern” when it was transcribed, roughly a week after transmission. But it was not 
flagged on the Radio 4 website (because it was broadcast at 6.51am) and the analysis above 

indicates that the full dimensions of a complaint now are not available, because they rely 
upon checking broadcasts over a more sustained period for any balancing material.  
 



 7 

   

Appendix  

In April 2005, the Centre for Policy Studies published BBC Bias?  Two Short Case Studies4 
an analysis of the BBC coverage of EU affairs by Kathy Gyngell and David Keighley of 
Minotaur (Newswatch’s predecessor). The paper was based on the type of relatively short-

term analysis that the BBC have suggested is the way forward of future complaints, in this 
case a) the treatment of main Labour and Conservative party spokesmen during the party 

conference season of autumn 2004, and b) the handling of the Conservative and Labour 
approaches to the economy by Today in two weeks during the general election campaign. It 
is worth noting however, that although the paper was written very swiftly during the 2005 

election campaign, it would not (under existing Trustee rules)  have been considered a 
legitimate complaint because some of the material was at the time of publication more 

than a month old. 

It is important to note that the analysis (despite what Kevin Marsh claims), though tightly 

focused on a few main interviews, was based in the wider context of detailed analysis of 
the programme in the relevant periods. This entailed the monitoring , logging, transcription 
of all relevant programme items. 

The two periods were deliberately chosen in order to make the complaint both succinct and 
easily explicable in the context of a General Election campaign.  

As previously noted, Kevin Marsh responded waspishly to  the paper – claiming it did not 

deserve the CPS imprimatur, was flawed and incogent – but seemed not to have read it 
properly or understood that it was based on detailed monitoring.  He sought to rebut the 
paper by using a number of  devices very familiar to Newswatch, including sweeping claims 

of poor quality, that the research was not accurate or comprehensive enough,  that the 
research periods were ‘arbitrary’ , that the left also were complaining about coverage (so 
therefore it must be balanced), and that coverage could not be analysed by the 

measurement methodology deployed by Minotaur (though not suggesting an alternative 
approach or producing any counter evidence that rebutted the points involved).  

What follows is his response and Minotaur’s detailed reply (submitted to then Chairman of 
the Governors Michael Grade, but never responded to) . All this is relevant.   

The Daily Mail last week published the findings of a report for right-leaning think tank 
the Centre for Policy Studies which claimed Radio 4's Today had been anti-Tory in its 

election coverage. Here, the BBC responds. 
It's surprising - and disappointing - that the Centre for Policy Studies has put its 

imprimatur on such a flawed piece of work.  Cogent, well-researched criticism is important 
to Today - and everyone else at the BBC. This is neither.  
 
Minotaur Media tracking concede that they could find "no evidence of deliberate or 
even conscious bias" in our political journalism, that they "cannot demonstrate whether 
the BBC is systematically hostile to centre-right views" and that Today's coverage of the 
early part of the election campaign was "robust journalism in action". Not quite the 
"damning dossier of BBC's anti-Tory bias" the Daily Mail headlined it on Thursday.  
 
Even the report's plaudits, though, are not based on accurate, undistorted research and 
evidence-based conclusions.  
 
Highly questionable 
 
The second paragraph of the opening summary states the unsupported assertion that "since 
at least the mid 1980s, the BBC has often been criticised for a perceived bias against those 

on the centre-right of politics".  
What it doesn't mention is that the centre-left, left, right and centre have also persistently 
criticised the BBC for the bias they perceive.  

                                                
4
  The paper is available online at: http://www.cps.org.uk/historiccatalogue/default.asp  



 8 

The authors' methodology is highly questionable. They arbitrarily choose two chunks of 

Today's output - the coverage of the Conservative and Labour party conferences (but not 
the Liberal Democrat) in 2004; and the period of 31 March to 15 April 2005 - a period that 
starts a little after a succession of Today interviews with Michael Howard and ends just 

before four of the toughest interviews of the campaign with Labour spokesman.  
One - John Humphrys' interview with Jack Straw on Monday 24 April - was heaped with 

praise in the leader columns of the Daily Mail no less.  
Minotaur's monitoring is also questionable. They claim that "monitoring the output of the 
Today programme... shows a remarkable disparity in the studio time allocated to Labour 

compared to the Conservatives".  
And as part of their evidence, the authors cite the interviews with Gordon Brown and Oliver 
Letwin on 1 April. Gordon Brown's interview, the authors claim, was 11 minutes 15 seconds 

and Oliver Letwin's 5 minutes 18 seconds - proof of bias, they say.  
Certain naivety 
However, they appear to have missed two of the other three interviews with Oliver Letwin 
(against none with Gordon Brown) in the same period - 5 and 7 April. Had they included 
these, they would have reported that in appearances, Letwin outscored Brown by four to 

one; in time, by about three to one.  
Their account of Mr Letwin's fourth appearance - 12 April - makes interesting reading. This 

was a long interview - 11 minutes. The balancing interview with Labour's Ed Balls was less 
than half as long.  
However, Minotaur arbitrarily add an interview from the following day's programme - with 

Alan Milburn - to Balls of 12 April to produce a figure of 16 minutes for Labour and 11 for 
the Conservatives.  
They criticise Today for not following up a story in the Times - on postal voting - on 11 

April. However they missed our report on 6 April that covered the same ground - indeed, 
went slightly further, including an interview with an ACPO spokesman.  
The report shows a certain naivety. They observe in one footnote that Today has never 
carried a panel discussion including Paul Dacre. True - but that's because we have asked Mr 
Dacre onto the programme repeatedly over the past three years and he has always refused 

to appear.  
Impartiality paramount 
The most doubtful element of the report is its measure of bias: counting the number if 

interruptions.  
The logic of this "measure" of an interview appears to be that the BBC should introduce an 

"interruption metre"; or that presenters should carefully count the words and restrain 
themselves from challenging a contentious assertion until the required number of phonemes 
has been uttered.  
Answers, in reality, can be short or long for a variety of reasons; interruptions can be 
challenges or clarifications or even assent. It has not necessarily to do with integrity or 

honesty.  
The report presents assertions as fact and shows a poor understanding the nature of daily 
news - believing that it can be done according to a grid and decided months in advance.  
Impartiality is paramount to Today and to the BBC. We welcome criticism and debate - but 
it's important that it's reasoned criticism and an informed debate.  

 

Minotaur’s response to Kevin Marsh analysis of Today coverage was based on line-by-line 

analysis of his points:  

(Kevin Marsh) Impartiality is paramount to Today and to the BBC.  We welcome 
criticism and debate – but it’s important that it’s reasoned criticism and an 
informed debate. 

 
(Minotaur) We share Mr Marsh’s sentiments entirely so are surprised at his attempt to 

discredit our research. 
 

It's surprising - and disappointing - that the Centre for Policy Studies has put its 
imprimatur on such a flawed piece of work.  
 

We cannot find any substance for this in his rebuttal.  He misreads the paper and his 
defence is based on factual inaccuracies.  
 



 9 

Minotaur Media tracking concede that they could find "no evidence of deliberate 
or even conscious bias" in our political journalism, that they "cannot 
demonstrate whether the BBC is systematically hostile to centre-right views" 
and that Today's coverage of the early part of the election campaign was "robust 
journalism in action". Not quite the "damning dossier of BBC's anti-Tory bias" the 
Daily Mail headlined it on Thursday.  

 
This first extrapolation is wrong. Minotaur Media Tracking concluded that it did find 
evidence of bias, with the qualification that it was perhaps unintentional and piecemeal 

rather than deliberate and systematic. Mr Marsh’s second point is equally disingenuous. He 
incorrectly quotes the report as saying, “Today’s coverage of the early part of the election 
was robust journalism in action.” The report does not say this. It did conclude that the 

challenges mounted against Conservative spokesmen were robust. But what it also found, 
the nub of the analysis, was that the parallel interrogation of Labour was not robust, and 

was therefore unfair. 
 
Yet Mr Marsh ignores the central subject matter and the main finding of the survey: that 

Today’s treatment of the economic policies of the two main parties, during this critical 
period, was fundamentally unfair. 

 
The second paragraph of the opening summary states the unsupported assertion 
that "since at least the mid 1980s, the BBC has often been criticised for a 
perceived bias against those on the centre-right of politics".  What it doesn't 
mention is that the centre-left, left, right and centre have also persistently 
criticised the BBC for the bias they perceive.  

 
As a simple point of fact, the assertion was supported by sources (P.2).  The centre-right 

has perceived the BBC to be biased for a variety of reasons. Conservative party concerns 
over the years are a matter of record. More recently, websites such as www.biased-
bbc.blogspot.com have become regular chroniclers of alleged instances.  

 
Lord Wilson of Dinton, in his report into the BBC’s coverage of the EU (one of the few 
independent surveys of BBC coverage ever commissioned by the corporation) observed:  

 

Sometimes being attacked from all sides is a sign that an organisation is getting 
it right. That is not so here. It is a sign that the BBC is getting it wrong, and our 
main conclusion is that urgent action is required to put this right. 

 
The BBC frequently responds to criticism by saying that it must be getting its coverage right 

because criticisms have been made by both the left and the right.  But two wrongs seldom 
make a right. The Minotaur paper presents evidence that in this instance, centre-right 

views were not properly explored. 
 

The authors' methodology is highly questionable. They arbitrarily choose two 
chunks of Today's output - the coverage of the Conservative and Labour party 
conferences (but not the Liberal Democrat) in 2004; and the period of 31 March 
to 15 April 2005 - a period that starts a little after a succession of Today 
interviews with Michael Howard and ends just before four of the toughest 
interviews of the campaign with Labour spokesman (sic).  

 
It is a legitimate methodology to select samples and from them to infer generalities. 
Without such sampling few social science research projects, opinion polls and market 

research could proceed.  The difficulty in monitoring the BBC is always the choice of 
sample. It depends on what you are monitoring and why. Editors frequently respond to 

criticism by saying “if only you had also checked x or y”.  This can be a defence, but it does 
not apply here. In this case, the demarcations drawn were anything but arbitrary.  The two 
periods and the subject matter selected were exactly when and where the BBC would be 

expected to pay special attention to balance: 
 
a) The party political conferences and the treatment afforded to the key cabinet and 

shadow cabinet spokesmen in their allocated prime time spots.  



 10 

 

 b) The first 15 days of general election coverage: the period over which  Today itself  
identified the management of the economy as the defining battleground.  
 

These were important segments of output. The analysis involved monitoring (listening to 
and logging) almost 60 hours of output, transcribing verbatim and timing relevant 

programme sequences. The conclusion, that within these critical weeks and over these 
critical debates, there was imbalance and unfairness in the treatment between the two 
main parties, is what Mr Marsh singularly fails to address.  

 
His point about the exclusion of the Liberal Democrats is irrelevant. The object of the 
exercise was to compare treatment of Labour and Conservatives. It was the Conservatives 

not the Liberal Democrats who, during both periods, were mounting an alternative strategy 
to public spending cuts through projected waste reduction.   

 
Mr Marsh’s point about ‘tough’ Labour interviews happening outside the survey period is 
also not relevant. Balance was being assessed during the specific survey periods.  

 
Minotaur's monitoring is also questionable. They claim that "monitoring the 
output of the Today programme... shows a remarkable disparity in the studio 
time allocated to Labour compared to the Conservatives".  
 
And as part of their evidence, the authors cite the interviews with Gordon 
Brown and Oliver Letwin on 1 April. Gordon Brown's interview, the authors 
claim, was 11 minutes 15 seconds and Oliver Letwin's 5 minutes 18 seconds - 
proof of bias, they say.  
 
However, they appear to have missed two of the other three interviews with 
Oliver Letwin (against none with Gordon Brown) in the same period - 5 and 7 
April. Had they included these, they would have reported that in appearances, 
Letwin outscored Brown by four to one; in time, by about three to one.  
 
Their account of Mr Letwin's fourth appearance - 12 April - makes interesting 
reading. This was a long interview - 11 minutes. The balancing interview with 
Labour's Ed Balls was less than half as long.  
 
However, Minotaur arbitrarily add an interview from the following day's 
programme - with Alan Milburn - to Balls of 12 April to produce a figure of 16 
minutes for Labour and 11 for the Conservatives.  

 
These observations are both disingenuous and erroneous. Mr Marsh’s record of who 
appeared on his own programme is simply incorrect.  Contrary to his statement there was 
an interview with Gordon Brown on April 7.  It immediately preceded one with Oliver 

Letwin.  
 
This interview sequence was part of our survey but not included in the paper because of 

limitations of space.  This was a considered judgement, and, in retrospect, may have been 
wrong. But in overall terms, the additional sequence made no difference to the imbalance 

of airtime in Labour’s favour (Mr Brown had ten minutes and Mr Letwin, nine).  At the same 
time, Mr Letwin was treated more toughly than Mr Brown.    
 

The interviews were pegged on the selection as Conservative candidate of Nick Herbert to 
Arundel in place of Howard Flight.  The editorial set-up gave Mr Brown the opportunity to 
once more assert that the Conservatives had a secret economic agenda. The points he 

raised were used to put Mr Letwin on the back foot. John Humphrys drove the exchange on 
the spectre, raised by Brown, of an alleged lie at the heart of Conservative policy. By 

contrast, Mr Humphrys gave Mr Brown ample opportunity to attack the alleged £35bn cut in 
spending and did not pin him down effectively on the key question of the interview, 
whether he would pledge not to put up taxes.  He did not, in any sense of the phrase, “go 

for the kill”, or make parallel aspersions about Mr Brown’s honesty. At the same time, from 
the outside, it appeared that Mr Humphrys was not sufficiently briefed to make points 

which refuted properly Mr Brown's claims (which, in contemporary commentary and analysis 
elsewhere were heavily challenged).  
 



 11 

Thus, this sequence, far from invalidating Minotaur’s research, was another example of 

imbalance.  
 
The interview on April 5th with Mr Letwin was not relevant because it related to the demise 

of MG Rover. 
 

The point made by Mr Marsh about the “arbitrary” inclusion of the interview with Mr 
Milburn also misses the main point of the report. It was included because it was a major  
interview on Labour’s economic policy within the sample period. The transcript reveals that 

it was another occasion on which Labour were given ample space to put across their party 
political messages on the economy. After the intense scrutiny of Mr Letwin the previous 
day, it could have been an opportunity for Today to subject Mr Milburn to similar 

treatment. This was not the case.  He was allowed to repeat again and again that the Tory 
plans did not stack up and that Labour’s did.     

 
 
They criticise Today for not following up a story in the Times - on postal voting - 
on 11 April. However they missed our report on 6 April that covered the same 
ground - indeed, went slightly further, including an interview with an ACPO 
spokesman.  
 

The context of this section of the paper was the apparent reluctance of the programme in 

the survey period to include or follow up stories of potential embarrassment to the 
government.  The story in the Times of April 11 brought to light news concerning the 
government’s response to postal balloting fraud - that Labour was planning to legislate to 

stop cheating in postal voting, but only after the election.  This was not known to Today on 
April 6 and was not dealt with. Further the interview mentioned by Mr Marsh did not entail 

scrutiny of Labour’s handling of the postal votes issue. Rather it focused on the issue as a 
police problem - the police’s failure to handle law enforcement in response to fraud with 
an ACPO spokesman..  

  
 
The report shows a certain naivety. They observe in one footnote that Today 
has never carried a panel discussion including Paul Dacre. True - but that's 
because we have asked Mr Dacre onto the programme repeatedly over the past 
three years and he has always refused to appear.  

 
Minotaur referred to Mr Dacre as an example, and had no way of knowing that Mr Dacre had 

continued to refuse to appear on the programme. Our point was that Today had manned 
one of its election panels with three markedly left of centre spokesmen who all made 

extensive attacks on the Conservatives. There was no balancing discussion between three 
equivalent figures from the right or centre right in the period monitored (or over the earlier 
monitoring period). Does the programme keep a log of such appearances to ensure 

demonstrable balance?  
 
 

The most doubtful element of the report is its measure of bias: counting the 
number if interruptions.  

 
The logic of this "measure" of an interview appears to be that the BBC should 
introduce an "interruption metre"; or that presenters should carefully count the 
words and restrain themselves from challenging a contentious assertion until 
the required number of phonemes has been uttered.  
 
Answers, in reality, can be short or long for a variety of reasons; interruptions 
can be challenges or clarifications or even assent. It has not necessarily to do 
with integrity or honesty.  
 
The report presents assertions as fact and shows a poor understanding the 
nature of daily news - believing that it can be done according to a grid and 
decided months in advance.  

 
Measuring bias is not a precise science because there is no easy or agreed methodology of 
measurement. Answers in interviews can be long or short for a variety of reasons. In the 



 12 

relevant Conservative interviews they were more often short than long, and in the Labour 

ones, long rather than short. The research also investigated whether the interviewers 
frequently over-rode, over-talked or foreshortened interviewees’ responses. Some 
interviews are obviously more confrontational than others and some are more carefully 

planned. Taken together, the quantifications in the report, including counting the number 
of interruptions as one of the measures, revealed interesting patterns and insights. 

 
The level of interruption in relation to the proportions of the interview taken up by the 
interviewers and interviewees proved to be a useful indicator of how much one side 

dominated. Consistent discrepancy across a number of interviews towards one political 
party or subject, as was the case in our sample, became a reasonable indicator of 
imbalance. However, it was not the sole indicator deployed in our analysis (as Mr Marsh 

suggests). Others included the editorial set-up; whether the interviewer kept the discussion 
on track; whether interviewees were able to sway the agenda;  and the overall time 

allocation 
 
The conclusion, supported by quantifications as well as the factors detailed above, was that 

in the selected survey periods there was imbalance. Overall, the questioning of the 
Conservatives was both more focused and more robust than that of Labour and also 

appeared to be more carefully prepared in terms of editorial set-ups. Mr Marsh does not 
deal with these points and produces no evidence to contradict these findings. Since he does 
not appear to accept the fact that the Conservatives were allocated only half the overall 

time (compared to Labour) to deal with economic policy between April 1 and 15, he does 
not begin to account for it. It is also the case that his observations about timing are both 
cursory and wrong. 

 
Today, as three hours of live radio a day, is a difficult editing challenge and is demanding 

for the presenters, particularly in election periods. It is accepted that editorial judgements 
can never be foolproof. But some understanding or acceptance of the type of observations 
made in the report - instead of a blanket rejection or the ridiculous suggestion that the BBC 

should introduce an interruption meter -  would help the programme to take both a 
dispassionate and critical look at itself and fulfil its public service remit.   
 

Today has two of Britain’s most able presenters, and in John Humphrys possibly one of the 
most talented professionals of the broadcast era. It is not fair to rely on their memory and 

on the spot political judgement to ensure that every decision they take is correct.  They 
deserve programme planning that is meticulous in its awareness of day-to-day and week to 
week content and the different dimensions of imbalance at play. They also deserve support 

through well researched preparation and briefing for all interviews. The Minotaur report 
shows that neither the programme’s presenters, nor its listening public were well served in 

the treatment of the debate in this key area of economic policy. 
 
 

David Keighley and Andrew Jubb, December 3, 2008 


